Виховання здається складною і важкою справою лише доти, доки ми хочемо, не виховуючи себе, виховувати своїх дітей. Якщо ми зрозуміємо, що виховувати інших ми можемо лише через себе, то питання про виховання зникає, і лишається одне запитання: як треба жити самому?
У сім'ї — п'ятикласник
Перехід з початкової школи в середню являється важливою сходинкою життєвого шляху дитини.
На початку навчання у п’ятому класі школярі переживають період адаптації до нових умов навчально-виховного процесу.
Адаптація дитини до навчання в середній ланці відбувається не відразу. Це тривалий процес, пов'язаний зі значними навантаженнями на всі системи організму.
Зміни, які відбулися в навчально-виховному процесі, пред’являють більш високі вимоги до інтелектуального і особистісного розвитку дітей, до ступеня сформованості у них певних знань, умінь, навичок.
Чинники, що впливають на процес адаптації:
· фізичне здоров'я;
· рівень шкільної мотивації;
· комунікативні здібності;
· особистісні особливості дитини;
· психологічний клмат сім'ї.
Перехід у 5 клас знаменує кінець дитинства, що є досить стабільним періодом розвитку, та початок підліткового віку.
У цей час відбуваються радикальні зрушення в соціальному розвитку особистості кожного учня, коли з’являється потреба у визначенні свого місця в соціумі, отриманні суспільного визнання.
Головне новоутворення підліткового періоду розвитку особистості - відкриття своєї індивідуальності, власного «Я».
Молодший підлітковий вік пов'язаний, насамперед, із перебудовою всього організму дитини, зумовленою початком етапу статевого дозрівання.
У зв'язку з цим відбуваються зміни в пізнавальній сфері молодших підлітків: уповільнюється темп їхньої діяльності, виконання певних видів робіт потребує більше часу. Діти частіше відволікаються, можуть бути роздратованими,збудженими, неуважними, неадекватно реагувати на зауваження тощо. Це, як наслідок, може бути причиною зниження рівня навчальних досягнень, утрати мотивації до навчання, породжувати конфліктні ситуації між однолітками та дорослими.
Також у цьому віці підвищується інтерес до свого тіла, зовнішності.
Водночас удітей молодшого підліткового віку починає проявлятися так зване «почуття дорослості». Зростає дух незалежності, що впливає на стосунки підлітка в родині та школі.
Підлітки вимагають суверенності, незалежності та поваги до своїх таємниць.
Бажання звільнитися від зовнішнього контролю поєднується зі зростанням самоконтролю й початком свідомого самовиховання.
Виділяються «сфери впливу» батьків і однолітків. У питаннях стилю одягу, зачіски, проведення вільного часу й розв'язання шкільних проблем підлітки дедалі більше орієнтуються на однолітків.
Центральне місце в житті підлітка займає спілкування з однолітками. Якщо для молодших школярів основою для об'єднань найчастіше є спільна діяльність, для молодших підлітків, навпаки, привабливість тих чи інших занять та інтереси визначаються передусім їхніми можливостями для спілкування з однолітками. Для підлітків важливо не просто бути разом із однолітками, вони прагнуть зайняти в їх середовищі те становище, що відповідало б їхнім претензіям. Для одних це бажання бути лідером, для інших - авторитетно почуватися в певній справі, ще інші намагаються знайти близького друга тощо, проте завжди таке прагнення є провідним мотивом поведінки у цьому віці.
Спілкування з однолітками дедалі більше виходить за межі шкільного життя й навчальної діяльності, захоплюючи нові інтереси, види діяльності та стосунки, виділяючись в окрему, самостійну й надзвичайно важливу для підлітка сферу життя.
Підліток і дорослі
Підлітковий вік - період становлення якісно нових взаємин із дорослими. Підлітки вже не погоджуються на характерні для дитинства нерівноправні стосунки як такі, що не відповідають їхнім уявленням про власну дорослість та самостійність. Вони вимагають поваги до своєї особистості та людської гідності, довіри та самостійності, тобто істотно обмежують права дорослого та розширюють власні.
Памятка батькам п'ятикласників
· Надихніть дитину на розповідь про свої шкільні справи. Обов’язково запитуйте про її однокласників, справи у класі, шкільні предмети, педагогів.
· Допомагайте дитині виконувати домашні завдання, демонструючи свій інтерес до цих завдань. Встановіть разом із дитиною спеціальний час, коли слід виконувати домашні завдання. Якщо дитина звертається до вас із питаннями, допоможіть їй знайти відповіді самостійно.
· Не слід одразу ослаблювати контроль за навчальною діяльністю, якщо в період навчання в початковій школі дитина звикла до контролю з вашого боку. Привчайте дитину до самостійності поступово.
· Регулярно спілкуйтеся з учителями, педагогом-наставником про успішність, поведінку вашої дитини, її взаємостосунки з іншими дітьми.
· Не пов’язуйте оцінки за успішність дитини зі своєю системою покарань та заохочень. Знайте програму та особливості школи, де навчається ваша дитина.
· Внутрішній світ дитини ще нестабільний, тому слід всіляко підтримувати своїх дітей.
· Особливі зусилля докладайте для того, щоб підтримати спокійну та стабільну атмосферу в домі. Якщо в родині відбулися події, що вплинули на психологічний стан дитини, повідомте про це класного керівника. Саме зміни в сімейному житті часто пояснюють раптові зміни в поведінці дітей.
Немає коментарів:
Дописати коментар